13 dage siden

Direktøren svarer - del 1

Som tidligere annonceret har vi været på besøg på Mighty Bulls’ kontor for at stille brugernes spørgsmål til Rødovres direktør, Morten Nielsen. Interviewet er foregået den 12. november, så nogle af svarene på spørgsmålene er muligvis blevet overhalet af tidens gang — for eksempel er Mitch Callahan i mellemtiden blevet annonceret som et stærkt supplement til truppens angrebsside. Tak for alle de gode spørgsmål — vi håber, at I har været glade for at få mulighed for at få svar på nogle af de ting, der bliver debatteret i gæstebogen. Vi håber at kunne følge op med en ny omgang senere på sæsonen. Her følger første del af vores interview med direktøren — anden del følger inden for et par dage. Malthe: Hvor økonomisk ramt er RMB i forhold til corona-situationen — sponsorer, tilskuere, TV-penge osv.?
 - Virksomhederne er generelt meget tilbageholdende med sponsorater, men i Rødovre har vi den lille fordel, at mange af vores sponsorer er håndværksvirksomheder, som indtil nu ikke har været så hårdt ramt af corona-krisen. Vores hospitality på kampdage er normalt meget populært, men det er vi selvfølgelig udfordrede på at kunne levere i øjeblikket.  - Vi er faktisk mest ramt på barsalget samt på billetindtægterne. Det siger sig selv, at salget af øl og vand i barerne er svundet ind til nærmest ingenting, og det kan mærkes. Vi har dog forventninger om en eller anden form for kompensationspenge, men vi venter på en EU-godkendelse, idet der principielt er tale om statsstøtte til private virksomheder.   - Vi havde en del aktiviteter planlagt og klargjort, men vi måtte indse, at Covid-19 fortsatte med at hærge landet. Men vi håber da på at kunne præsentere fans m.m. for disse i 2021. alt efter udviklingen af Covid-19. Piv: Kan der gives en status på økonomien i lyset af corona, og en status på sponsorsituationen i år sammenlignet med sidste år?
 - Vi er omkring 30 til 35 procent efter sidste år på sponsor indtægterne, og det er nogenlunde som vi havde estimeret på forhånd. Vi kan ikke komme i mål økonomisk i denne sæson med de nuværende tilskuerrestriktioner, så vi håber naturligvis snart på en afklaring af kompensationspakkerne. Det er dog som tidligere nævnt i omsætningen i barerne at vi er hårdest ramt. mof: Med hvilke interesser er RMB gået med til den ordning, hvor en klub i Metalligaen, der udebliver fra en kamp, tildeles 1½ point? - Først og fremmest skal jeg sige, at alle klubberne, inklusiv Rødovre, har stemt for den nuværende løsning, men jeg overvejede da også selv, om det nu også var den bedste løsning da Herlev-kampen blev aflyst. Kunne man have gjort noget andet, eller udnyttet hullerne fra landsholdskampene? Det viste sig jo, at Herlevs spillere ikke var kampklar før efter pausen, så denne løsning ville have givet endnu mere rod. - Og tag nu for eksempel også Frederikshavn — skulle de også være taberdømt i deres kampe, selvom de ikke selv står med smittede spillere? Jeg tror desværre at den nuværende løsning må betegnes som den mindst dårlige i denne tid, hvor meget andet end sport skal prioriteres.   - Det er simpelthen ikke er muligt at lægge kampene ind senere – 1 eller 2 måske, men når man kommer op på 4-5 kampe som Herlev eller en hel måned som Frederikshavn, så bliver det ikke muligt. Claus: Er der tiltænkt at sælge aktier i klubben for at rejse ny kapital?
 - Som udgangspunkt nej. Der er et behov for stabilitet i forhold til ejerskabet, men vi lytter selvfølgelig hele tiden til vores netværk og de muligheder, der måtte opstå her. Skulle der dukke én eller flere storinvestorer op, er det naturligvis noget, vi vil tage seriøst, hvis ellers det er de rigtige firmaer/personer. MichaelO: Kommer der nogle forstærkninger, f.eks. en erstatning for Matthias Asperup?
 - Ja, det gør der muligvis, men det er ekstremt vigtigt at spillerne passer ind i truppen og derfor forhaster vi os ikke. Samtidig skal det være økonomisk ansvarligt i en svær tid, så derfor skal pakken være inden for de rammer, som RMB kan håndtere økonomisk. Jeg synes, vi har en god trup, så det skal virkelig være en forstærkning, hvis vi skal hive nogen ind. Men jeg kan da sige, at vi arbejder på at få lukket en aftale med en forward. Piv: Vi har, som jeg ser det, en lille klubmæssig fremgang hvert år. Problemet er blot, at det har de andre hold også (nogle en stor), så derfor står vi i stampe økonomisk og resultatmæssigt ift. ligaens øvrige hold. Mit spørgsmål er derfor: Hvornår man kan forvente et år med en større klubmæssig (økonomisk) fremgang, så vi kan overhale et par af de øvrige klubber og nærme os top 4 eller 6?
 - Det er et svært spørgsmål at svare på. Jeg kan se, at vi har en god økonomisk fremgang sæson for sæson, men det er selvfølgelig udfordret her under corona-krisen. Under den nye bestyrelse har vi nærmest 3-dobbelt antallet af betalende sponsorer, og der kommer hele tiden nye til, ofte fordi de har haft en god oplevelse i hallen — men det er klart, at de større sponsorer ofte kigger mod Brøndby eller FCK, som selvfølgelig har et større setup end vi kan tilbyde. DSJ: Hvor er vores hovedsponsor henne, kan ikke se dem på trøjerne eller hjemmesiden?
 - Glashærderiet havde en enkelt sæson som hovedsponsor, men har nu skaleret lidt ned grundet covid-19-situationen. De har dog stadig en reklame i isen. Vi har lige nu ingen hovedsponsor, men det er ikke et stort problem nu og her, selvom vi naturligvis gerne så, at det var på plads. Vi har haft en god dialog med nogle potentielle partnere, men det er klart, at coronaen også gør det sværere at lukke en aftale her. - Jeg kan dog sige, at vi kigger mod at lave en model man også ser i en del jyske klubber, hvor klubberne har flere hovedsponsorater. Det kunne godt være noget man kunne se her i Rødovre, uden at det hermed er skåret i sten. Vi er åbne og ser på muligheder mere end begrænsninger.